جستجو کردن
Close this search box.

لوستر ال ای دی

آخرین مقالات

امروزه جای لوسترهای سنتی در خانه‌های ما، با لوستر ال ای دی عوض شده است. تقریبا در هر گوشه از زندگی‌مان می‌بینیم که لوسترهای ال ای دی در تزئین ویترینها، محل کار و منزل ما استفاده می‌شوند. البته ناگفته نماند که استفاده از لوسترهای ال ای دی علاوه بر ظاهر مدرن، مشکل لامپ‌های پرمصرف را نیز برطرف می‌کند. ال ای دی‌ها منابع نوری بادوام هستند که تا 5، 10 یا حتی 20 سال عمر می‌کنند. اجازه دهید در ادامه متن به بررسی این نوع از تجهیزات منزل، قیمت‌ها آن و انواع لوستر ال ای دی بپردازیم تا با این محصول و کارایی آن بیشتر آشنا شویم.

فهرست مطالب

چرا باید از لوسترهای ال ای دی استفاده کرد؟

لوسترها می‌توانند یک افزودنی فوق‌العاده به خانه شما باشند، به‌خصوص اگر می‌خواهید جذابیت بیشتری به محیط خود اضافه کنید. اما اگر به دنبال دلایل دیگری برای استفاده از لوستر ال ای دی هستید، این موارد را در ذهن داشته باشید:

  • لامپ‌های ال ای دی انرژی کمتری مصرف می‌کنند

همانطور که می‌دانید لوسترها به دلیل تعداد لامپ‌هایی که استفاده می‌کنند، می‌توانند انرژی زیادی مصرف کنند؛ بنابراین بهتر است از لامپ‌هایی استفاده کنید که انرژی کمتری مصرف می‌کنند. به همین دلیل است که لوستر‌های ال ای دی بهترین گزینه شما خواهد بود.

به طور خلاصه، فناوری ال ای دی به آنها اجازه می‌دهد 95 درصد از انرژی مورد استفاده خود را به نور تبدیل کنند. برخلاف لامپ‌های رشته‌ای، تنها 10 درصد انرژی آنها تبدیل به نور می‌شود و 90 درصد باقی مانده به عنوان گرما هدر می‌رود. این بدان معناست که لوستر ال ای دی با توان کمتر می‌تواند همان مقدار نور را در مقایسه با لامپ رشته‌ای با توان بیشتر تولید کند؛ بنابراین اگر از وات کمتر استفاده می‌کنید، انرژی کمتری مصرف می‌کنید.

  • لامپ‌های ال ای دی دارای رنگ‌های دمایی متفاوت هستند

لامپ‌های ال ای دی دارای دمای رنگ همبسته (CCT) هستند که با مقیاس درجه حرارت کلوین مطابقت دارد. به بیان ساده، هرچه دمای کلوین پایین‌تر باشد، نور شما زردتر و گرم‌تر می‌شود. هرچه کلوین بالاتر باشد، نور شما آبی‌تر و خنک‌تر است. لوسترهای ال ای دی و لوستر دیواری، در برابر طیف وسیع‌تری از درجه حرارت مقاوم هستند. به این معنی که دمای رنگ بیشتری را تحمل می‌کنند.

  • لامپ‌های ال ای دی ایمن‌تر هستند

بسیاری ممکن است استدلال کنند که لامپ‌های ارزان‌تر از لامپ‌های ال ای دی، لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) هستند، زیرا از نظر انرژی نیز کارآمد هستند. اما مشکل این است که برخی از CFLها می‌توانند حدود چهار میلی گرم جیوه داشته باشند. این ممکن است زیاد به نظر نرسد و به احتمال زیاد در معرض قرار نخواهید گرفت، اما احتمال افتادن و شکستن لامپ همچنان ممکن است رخ دهد. و همانطور که می دانید جیوه خطرناک است. بنابراین اگر می‌خواهید تا حد امکان از مسمومیت با جیوه جلوگیری کنید، ال ای دی‌ها بهترین گزینه هستند.

اجزاء اصلی لوستر ال ای دی

اساسا این نوع لوستر، شامل 3 یا 4 قسمت است. قسمت اول بدنه لوستر، قسمت دوم منبع نور ال ای دی و قسمت سوم منبع تغذیه است که جریان ثابت یا ولتاژ ثابت را برای کارکرد ال ای دی‌ها فراهم می‌کند. این منبع تغذیه ولتاژ 220 ولت را برای عملکرد ال ای دی‌ها با ولتاژ مناسب کاهش می‌دهد و با محدود کردن جریان از آسیب به ال ای دی‌ها جلوگیری می‌کند. قسمت چهارم پنل پخش کننده رنگ سفید یا شیری رنگ است که در جلوی ال ای دی‌ها قرار گرفته است. هدف این پنل‌ها این است که نور را به آرامی و بدون فشار به چشم‌ها توزیع کنند. در برخی از لوسترها از سنگ‌های کریستالی به جای صفحات پخش کننده، استفاده می‌شود.

انواع لوستر ال ای دی

با توجه به اهمیت بسیار زیاد مصرف انرژی و تلاش برای کم کردن آن و همچنین گرایش اغلب افراد به سبک های مدرن در چیدمان منزل، تنوع بسیار بالایی در انواع لوستر ال ای دی بوجود آمده است. به طوریکه می توان برای هر محیط بر اساس ارتفاع سقف و میزان نور طبیعی و همچنین سبک و رنگ بندی چیدمان گزینه های مختلفی را انتخاب کرد. مدل و طرح، نحوه کنترل و روشن و خاموش شدن لامپ ها و همچنین سبک طراحی به کار رفته در آنها از جمله مواردی می باشند که برای دسته بندی انواع لوستر ال ای دی می توان استفاده کرد. بر همین اساس انواع لوستر ال ای دی عبارتند از:

  • لوستر ال ای دی سقفی

این نوع لوستر، بسته به طراحی آن می‌تواند کوتاه یا بلند باشد. معمولا طرح‌های آن به صورت فانتزی و یا مدرن هشتند و کمتر دیده می‌شود که برای ساخت این نوع لوستر، از مدل‌های سنتی و کلاسیک استفاده شود. قیمت لوستر سقفی ال ای دی و لوستر دیواری نیز بسته به نوع طراحی و ساخت آن متغیر است و گاهی تا 17 میلیون (و حتی بیشتر) نیز خواهد رسید.

  • لوستر ال ای دی حلقه ای

یکی از محبوب‌ترین طراحی‌های این نوع لوستر ال ای دی و لوستر لوکس، مدل حلقه‌ای آن است. در این مدل، لامپ‌ها به صورت حلقه‌ای کنار هم خواهند بود و یا پنل نوردهی لوستر، به صورت حلقه‌ای (دایره یا بیضی) ساخته شده است. تعداد این حلقه‌ها نیز در ارتباط مستقیم با مدل و میزان نوردهی مورد نظر است. برای خرید لوستر آنلاین این نوع باید به هماهنگی آن با سایر لوازم و دکوراسیون محیط خود دقت کنید. لوستر ال ای دی حلقه ای از نظر جنس بدنه و رنگ بندی دارای تنوع زیادی هستند و از کاربردی ترین آنها می توان به لوسترهای فلزی اشاره کرد. لوستر ال ای دی حلقه ای فلزی از نوارهای مقاوم و محکم فلزی تشکیل شده که بعد از فرم دهی، لامپ ها روی آنها نصب میشوند. ساختار کلی این لوسترها شامل حلقه هایی در اندازه های مختلف می باشد که به مدل های مختلف در کنار هم قرار میگیرند. برخی از این لوسترها دارای حلقه های در هم فرو رفته هستند که با زنجیر به سقف متصل میشوند. بعضی از لوسترهای ال ای دی حلقه ای از چند حلقه تشکیل شده اند که در کنار هم روی سقف نصب شده و آویز نمی باشند. این مدل ها برای محیط هایی با سقف های کوتاه کاربرد داشته و تنوع در تعداد حلقه و اندازه و نحوه چیدمان آنها در کنار هم زیاد است.

  • لوستر ال ای دی مربع

استفاده از مدل مربع لوستر ال ای دی و لوستر کریستالی ، می‌تواند جلوه خاصی به دکور منزل شما بدهد. همان‌طور که می‌دانید مربع را نماد سکون، آرامش و ایستایی می‌دانند و چنین نکته مهمی می‌تواند تأثیر بسیار عمیقی در طراحی دکوراسیون شما داشته باشد.

  • لوستر ال ای دی فانتزی

نام‌گذاری نوع و مدل هر لوستر، ارتباط مستقیمی با طراحی آن دارد. از آنجایی که استفاده از لامپ‌های ال ای دی، امری مدرن است، دیده شده که در ساخت لوستر ال ای دی و لوستر مدرن نیز از طرح‌های فانتزی استفاده می‌شود تا جذابیت محصول بیشتر شود. برای نمونه یک لوستر ال ای دی می‌تواند در طرح دلفین و یا ریسه‌هایی به هم نزدیک ساخته شود که در نگاه اول شکل یک ستاره را در ذهن ما ایجاد کند. لوستر ال ای دی فانتزی یکی از گزینه های بسیار عالی برای اتاق خواب بزرگسالان و کودکان می باشد. این لوسترها با خلاقیت و ایده پرادازی فوق العاده ای طراحی شده و به همین دلیل براحتی با سلایق مختلف سازگار میشوند. به عنوان مثال، خرید لوستر ال ای دی فانتزی طرح های انیمیشنی و شخصیت های کارتونی برای اتاق خواب کودکان و نوجوانان مناسب است. برای اتاق خواب بزرگسالان می توان طرح های ماه و ستاره و اشکال هندسی در هم تنیده و غیره را انتخاب کرد که همگی جذاب هستند.

  • لوستر ال ای دی ریموت دار

یکی از جدیدترین انواع لوستر ال ای دی و لوستر برنزی ، مدل ریموت دار آن است. شما با استفاده از یک ریموت (کنترل) به راحتی می‌توانید آن را خاموش و روشن کنید. البته در نسل جدید لوسترها این کار را می‌توان با برنامه نصب شده روی موبایل نیز انجام داد.

  • لوستر ال ای دی آشپزخانه

یکی از مزیت‌های استفاده از لامپ‌های ال ای دی، برخورداری از نوری شبیه به نور طبیعی روز است. لامپ‌های ال ای دی می‌توانند دارای نور روشن و تمیز باشند که برای استفاده به عنوان لوستر آشپزخانه بسیار توصیه می‌شوند.

قیمت لوستر ال ای دی

اشاره کردیم که قیمت انواع لوستر، بسته به نوع طراحی و متریال استفاده شده در آنها متفاوت است. ما می‌توانیم یک مدل کوچک را با قیمتی حدود 500 هزار تومان تهیه کنیم. همچنین برای داشتن یک لوستر بزرگ با نوردهی بیشتر و بهتر، گاهی لازم است تا 20 میلیون نیز هزینه شود.

معایب لوستر ال ای دی

اگرچه ال ای دی‌ها منابع نوری مناسبی هستند که طول عمر بالایی دارند، اما در لوستری که همیشه مورد استفاده است، طول عمر آنها می‌تواند کوتاه‌تر از حد انتظار باشد. دو مشکل رایج لوسترهای ال ای دی عبارت‌اند از:

  • نقص در قسمت پخش کننده جریان الکترونیکی
  • نقص در لامپ‌ها یا پنل نوری ال ای دی‌ها به دلیل گرم شدن بیش از حد.

هزاران لوستر ال ای دی لوستر لوکس در بازار وجود دارد که فروشندگان آنها را تا یک سال ضمانت می‌کنند. اما هیچ کس نمی‌تواند حدس بزند بعد از یک سال چه اتفاقی می‌افتد؛ لذا ضروری است که هنگام خرید لوستر آنلاین مانند لوستر ال ای دی، سعی کنید جزئیات فنی را بیاموزید و فقط به دنبال ظاهر زیبا لوستر نباشید. زیرا وقتی قسمت ال ای دی لوستر خراب می‌شود، تعمیر این قسمت به راحتی تعویض لامپ نیست. در صورت خرابی ممکن است نیاز به پشتیبانی حرفه‌ای داشته باشید و این تعمیر می‌تواند بسیار هزینه بر باشد.

مشکل گرمایش در لوسترهای ال ای دی اولین چیزی است که باید به آن توجه شود. بررسی دمای لوستر در پایان یک ساعت برای جلوگیری از مشکلات در آینده مفید خواهد بود. حتی اگر این لوسترها سریع خراب نشوند، در پایان یک دوره استفاده خاص، مقدار نوردهی آنها کاهش می‌یابد. مثلا؛ شما می‌توانید 30٪ نور را در پایان 1 سال و 50٪ نور را در پایان 2 سال تجربه کنید. از آنجا که کاهش این خروجی نور می‌تواند به آرامی رخ دهد، به راحتی قابل تشخیص نیست.

لوسترهای ال ای دی بی کیفیت می‌توانند در یک یا دو سال تا حدی یا کاملا غیرقابل استفاده شوند. به همین دلیل مصرف‌کنندگان باید فروشندگان شناخته شده یا قابل اعتماد را ترجیح دهند که دوره ضمانت طولانی (3 یا 5 سال) را ارائه دهند.

تعمیر لوستر ال ای دی

طبیعتا نگهداری صحیح یک وسیله مهم در خانه، از تعمیر آن بهتر است. اما در صورتی که به تعمیر لوستر ال ای دی خود نیاز داشتید، در وهله اول باید دلیل خرابی آن را پیدا کنید. برای مثال اگر در دمای بالای 50 درجه به لامپ رسیده است، تماس رشته و نگهدارنده آن را با برق قطع کنید. اگر لوستر به صورت کامل سوخته است، بهتر است برای امکان تعمیر آن با یک کارشناس صحبت کنید. این مسئله می‌تواند به خاطر ولتاژ بیش از حد در شبکه، خازن منفجر شده و غیره باشد. به طور معمول شکسته شدن نیز در لوسترهای ارزان قیمت رخ می‌دهد.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که منجر به خرابی دستگاه می‌شود. برای نمونه روشن خاموش کردن‌های مداوم و یا اتصال نادرست به شبکه برق که منجر به خرابی لوستر شما خواهد شد. البته مدارهای لحیم‌کاری شده ضعیف، بُردهای خراب، سیم‌های شل در پایه لامپ و مواردی از این دست، نقص کارخانه محسوب می‌شوند و تماس با پشتیانی فروشگاه امری ضروری است.

نکته پایانی

لامپ‌های ال ای دی امروزی به طرز شگفت‌آوری محبوبیت خود را در میان علاقه‌مندان به دست آورده‌اند. برخی زیرا دارای لامپ‌های شفاف هستند که برای لوسترهای سایه‌دار و حتی بدون سایه بهترین گزینه هستند. نسخه‌های مات و رنگ آمیزی شده آنها نیز برای لوسترهای مدرن و لوستر پذیرایی جدید موجود است. لامپ‌ها و لوستر ال ای دی رنگی ممکن است دارای رنگ روشن یا کهربایی باشند. با در نظر گرفتن میزان کارایی و نوع استفاده خود، انتخاب مناسبی میان آنها خواهید داشت.

سوالات متداول لوستر ال ای دی

لوستر ال ای دی سقفی
لوستر ال ای دی حلقه ای
لوستر ال ای دی مربع
لوستر ال ای دی فانتزی
لوستر ال ای دی ریموت دار
لوستر ال ای دی آشپزخانه

اساسا این نوع لوستر، شامل 3 یا 4 قسمت است. قسمت اول بدنه لوستر، قسمت دوم منبع نور ال ای دی و قسمت سوم منبع تغذیه است که جریان ثابت یا ولتاژ ثابت را برای کارکرد ال ای دی‌ها فراهم می‌کند.

اشاره کردیم که قیمت انواع لوستر، بسته به نوع طراحی و متریال استفاده شده در آنها متفاوت است. ما می‌توانیم یک مدل کوچک را با قیمتی حدود 500 هزار تومان تهیه کنیم. همچنین برای داشتن یک لوستر بزرگ با نوردهی بیشتر و بهتر، گاهی لازم است تا 20 میلیون نیز هزینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید