جستجو کردن
Close this search box.

لوستر دیواری

آخرین مقالات

لوستر دیواری یا همان لوستر دیوارکوب، یک نوع چراغ ثابت است که به دیوار ثابت می‌شود. معمولا، اما نه همیشه، نور خود را به سمت بالا و اطراف هدایت می‌کند، نه به سمت پایین. نوع لوستر برنزی آن یک مدل بسیار قدیمی که برای روشن نگه داشتن شمع و چراغ‌های روغن استفاده می‌شده است. انواع مدرن آن نیز بیشتر در اصطلاح همان لوستر دیواری خوانده می‌شوند. آنها می‌توانند نور کلی اتاق را تأمین کنند و در راهروها و سالن‌ها رایج هستند، اما ممکن است بیشتر به عنوان وسیله‌ای تزئینی استفاده شوند. در متن پیش رو به بررسی این نوع از وسایل خانه می‌پردازیم و انواع محبوب آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب

لوستر دیوارکوب چیست؟

لوسترهای دیواری یکی از معدود وسایلی هستند که ما برای مصارف مختلف و سطوح مختلف نور بسته به فضای اتاق، نصب می‌کنیم. این نوع وسایل، احتمالا قدیمی‌ترین نوع برای روشنایی محیط هستند. همه وسایل دیگر داخل خانه‌های ما یا در سقف، میز یا روی میز قرار می‌گیرند. اما این نوع از وسایل تأمین کننده نور، از آنجا که قابلیت نصب روی دیوار را دارند، بدون درهم در محیط خانه، نور لازم را فراهم می‌کند. همچنین هیچ فضایی روی زمین اشغال نمی‌کند و نیازی به داشتن میز مخصوص آنها نیست.

انواع لوستر دیواری

انواع لوستر دیواری که در محیط های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار میگیرند را می توان بر اساس فاکتورهای مختلف دسته بندی کرد. چون سبک های مختلفی برای طراحی آنها ارائه شده و متریال های گوناگونی برای ساختمان به کار می رود. لذا می توان انواع لوستر دیواری را بر اساس طرح و مدل و جنس بدنه آنها در گروه های مختلفی دسته بندی کرد که هر یک زیرمجموعه های متعددی دارند.

تاریخچه استفاده از لوستر دیواری

قدیمی‌ترین شکل نور مصنوعی احتمالا مشعل است. یا بهتر بگویم یک چوب که بالای آن را روشن کرده باشیم. با این حال، برای نگه داشتن این نور به وسیله‌ای احتیاج بوده که به ایجاد دیوارکوب‌ها قدیمی منجر شده است. در نتیجه قرار دادن مشعل روی دیوار، راه حل مناسبی بود که بشر آن را در ذهن پرورش داد.

در ادامه، افراد شروع به بهبود نقاطی کردند که مشعل‌ها را علاوه بر کاربردی بودن، به وسایل تزئینی هم تبدیل کند. با گذشت زمان، عادت به جستجو و بهبود مکان‌هایی برای نصب مؤثرتر مشعل‌ها مورد توجه قرار گرفت. در واقع بشر با بیرون آمدن از غارها و شروع به ساختن سازه‌ها، ساختن مکان‌هایی برای روشنایی، یا ساخت قطعات سفالی و چسباندن به دیوارها برای نگه داشتن مشعل، شمع یا چراغ‌های روغن اهمیت این مسئله را بیشتر درک کرد. امروزه ما این نوع از وسایل را با نام لوستر دیواری می‌شناسیم و آنها  را در طرح‌های مختلف در اختیار داریم.

محل مناسب نصب لوستر دیواری

لوسترهای دیواری در راهرو، می‌توانند نور و روشنائی را بدون دخالت در حرکت ما، تأمین کنند. آنها می‌توانند نور بیشتری را در گوشه سالن صبحانه یا گوشه اتاق مطالعه اضافه کنند. آنها می‌توانند به عنوان یک چراغ خواب در اتاق خواب باشند، میز خواب شما را آزاد کنند یا در مکانی کنار تخت ما نصب شوند و با حذف میز، فضای اتاق را کمی آزاد کنند.

لوستر دیوارکوب، می‌تواند نور را به گوشه تاریک هر اتاق اضافه کنند و به شما کمک می‌کنند اتاق را بزرگ‌تر نشان دهید. در اتاقی با لوستر دیواری و لوستر ال ای دی، استفاده از لامپ‌های دیواری هماهنگ می‌توانند، نور را در دو طرف اتاق پر کرده و نور لوستر را متعادل کنند تا نور دلخواه خود را به دست آورید.

در اکثر مکان‌ها، لوستر دیوارکوب نیازی به تأمین نور زیاد یا لومن ندارد. اما در حمام، یک جفت دیوارکوب با لامپ‌های روشن‌تر (اگر کنار آینه باشند نور را بیشتر منعکس خواهند کرد) می‌تواند نور زیادی را برای نظافت فراهم کند و در عین حال بخشی از یک ظاهر طراحی یا دکوراسیون حمام باشد.

نکات مهم هنگام نصب لوستر دیواری

اگر قصد دارید یک لوستر دیوارکوب نصب کنید که دارای سوئیچ مخصوص خود باشد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دهانه دیوار را برای یک کلید یا جعبه ثابت کلید برق، آماده کنید. منظور همان جعبه‌ای است که سیم‌های برق را در آن نصب می‌کنید. در واقع  دیوار را برای افزودن یک لوستر دیواری جدید آماده کنید و سیم‌کشی مدار را از بالای سقف یا از جعبه تقسیم خطوط برق نزدیک به آن نقطه، آماده کنید. برای اینکه لوستر شما با سوئیچ دیواری کنترل شود، باید سیم‌کشی مدار را به سمت جعبه مخصوص سوئیچ (کلید برق) ببرید.

مطلوب است که لوستر دیواری به اندازه کافی بلند باشد و طوری نصب شود که به طور تصادفی با آن برخورد نشود. در این شرایط لوستر شما بهترین عملکرد را دارد. در نظر داشته باشید که خوب است آن را بین 2 تا 2.5 متر بالاتر از سطح زمین قرار دهید.  البته در شرایطی لازم است که آن را پایین‌تر (کنار تخت یا بالای میز صبحانه خود) قرار دهید. این میزان ارتفاع بسته به نوع کاربردی که شما لازم دارید، متغیر خواهد بود. تنها نکته مهم این است که فقط آن را طوری نصب کنید که موجب ایجاد خطر نشود.

از آنجائی که لوستر دیواری هم تزئینی و هم کاربردی است، بنابراین سعی کنید از نصب آن به طوری در نظر بگیرید که افراد برای دیدن آن مجبور شوند سر خود را بیش از حد بالا ببرند یا هنگام عبور با آن برخورد کنند. آنها باید هم دیده شوند و هم کمی از دسترس دور باشند. توجه داشته باشید که انواع لوستر دیوارکوب را می‌توان به اساس دسته‌بندی‌های مختلف، جستجو کرد. معمول است که آنها را با توجه به نوع طراحی و متریال استفاده شده در ساخت، تقسیم‌بندی کنیم. در ادامه برخی از انواع آنها را در این دو دسته مهم بررسی خواهیم کرد.

انواع لوستر دیواری بر اساس سبک طراحی

1.لوستر دیواری فانتزی

این نوع لوسترها بیشتر جنبه تزئینی دارند. اما این مسئله کارایی آنها را دو چندان می‌کند. در واقع ما با خرید لوستر آنلاین  یا یک لوستر دیواری یا لوستر فانتزی، با یک تیر دو نشان زده‌ایم و علاوه بر داشتن یک جلوه مناسب، نوردهی لازم را نیز به دست آورده‌ایم.  از مهم ترین ویژگی های لوستر دیواری فانتزی می توان به خلاقیت های به کار رفته در طراحی آنها اشاره کرد. این مدل لوستر بسیار خلاقانه طراحی شده و از نظر جنس دارای تنوع بالایی هستند. دیوارکوب فانتزی یکی از گزینه های بسیار عالی برای اتاق کودکان و افراد جوان و نوجوان محسوب میشود. چون این گروه سنی علاقه خاصی به طرح های خاص داشته و با فضای اتاق آنها کاملا سازگار خواهد شود. علاوه بر محیط منزل، برای اتاق کار و آتلیه ها، رستوران و فست فود و کافه ها نیز می توان از انواع لوستر دیواری فانتزی استفاده کرد. کافیست کمی به رنگ بندی و جنس و طرح آنها دقت داشته باشید تا بتوانید گزینه های فوق العاده جذاب را انتخاب نمایید.

2.لوستر دیواری مدرن

بنا بر نوع طراحی این مدل از لوسترها، معمولا آنها را برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار می‌دهند. برای نمونه، روشنایی تابلوها، پوسترها و بیلبوردها از جمله مواردی هستند که لوستر دیواری مدرن در دوچندان کردن زیبائی آنها دخیل است. در زمان بهره‌وری از این وسایل، بیشتر نور را بر روی تابلو متمرکز می‌کنند و به ما این امکان داده می‌شود تا موضوع مورد نظر را به راحتی مشاهده کنیم. البته این مهم به این معنا نیست که انواع لوستر دیواری مدرن در منازل استفاده نمی‌شود. این وسایل به عنوان منبع نور داخلی و خارجی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. البته توصیه شده که از آنها به عنوان منابع تکمیلی نور استفاده شوند، اما نه منابع اولیه.

3.لوستر دیواری کلاسیک

یکی از محبوب‌ترین انواع لوستر دیواری کلاسیک، مدل شمع دار است. این مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جلوه‌ای از جذابیت تاریخی یا کلاسیک را به فضایی که در آن نصب شده‌اند، اضافه کنند. آنها یادآور اولین انواع دیوارکوب‌ها هستند و بسیار ایمن‌تر هستند. زیرا از شعله واقعی استفاده نمی‌کنند.

با توجه به اینکه اغلب خانه های ایرانی در سبک های کلاسیک دیزاین میشوند، به همین دلیل دیوارکوبی با همین سبک برای این محیط ها باید استفاده شود. مهم ترین ویژگی لوستر دیواری کلاسیک، اصالت به کار رفته در آنها و لوکس و مجلل بودنشان است. اغلب این دیوارکوب ها دارای بدنه فلزی به رنگ های طلایی و قهوه ای می باشند و با حباب و لاله های جذاب تجملات را به روی دیوارها دعوت می کنند. از دیگر نمونه های بسیار جذاب لوستر دیواری کلاسیک می توان به مدل های تک شاخه و چند شاخه ای اشاره کرد که رشته های کوتاه کریستالی نیز از آنها آویز می باشد. این طرح ها بیشتر برای سالن پذیرایی کاربرد داشته و بهتر است بیش از اندازه شلوغ و بزرگ نباشند.

علاوه بر مدل های فلزی، برخی از لوستر دیواری های کلاسیک چوبی بوده و از نظر قیمت نیز در سطح پایین تری قرار دارند. طرح های شبیه به فانوس از مدل های بسیار زیبای لوستر دیواری کلاسیک می باشند که با بدنه چوبی اصالت خاصی را در فضا بوجود می آورند.

از مدل‌های  لوستر مدرن تا سنتی، این نوع لوستی دیواری در طرح‌ها، سبک‌ها و متریال‌های بی‌شماری موجود است؛ بنابراین شما در پیدا کردن لوستر ال ای دی که مکمل دکوراسیون خانه شما باشد، مشکلی نخواهید داشت. البته توجه به این نکته ضروری است که این مدل معمولا مقادیر کمتری نور نسبت به انواع دیگر از خود ساطع می‌کنند، بنابراین صاحبان خانه نگران هزینه‌های عملیاتی بیش از حد یا مصرف انرژی نیستند. با این حال، این بدان معناست که این نوع لوستر دیواری ممکن است بهترین انتخاب برای منبع اصلی روشنایی اتاق نباشد. البته از آنها می‌توان به عنوان یک لوستر پذیرایی یا اتاق خواب استفاده کرد. زیرا هم جلوه‌ای زیبا دارند و هم مکان محدود به خود را روشن نگه می‌دارند.

انواع لوستر دیواری بر اساس متریال ساخت

1.لوستر دیواری چوبی

انواع لوستر دیواری از جنس چوب را می‌توان در طرح‌های لوستر فانتزی، لوستر مدرن و کلاسیک پیدا کرد. انتخاب این نوع وسایل در ارتباط مستقیم با سبک و سلیقه شماست و حتما باید با دیگر وسایل خانه هماهنگی داشته باشند.

2.لوستر دیواری برنز

اگر هنگام خرید لوستر آنلاین ، میزان مقاوم آن برای شما یک اصل مهم است، از انواع لوستر برنزی آنها استفاده کنید. این نوع لوسترها نیز در طرح‌های مختلف، به بازار عرضه شده‌اند و انتخاب آنها بسته به سبک طراحی شما در منزل، کار راحتی است.

3.لوستر دیواری کریستال

بیشتر افراد پس از شنیدن واژه «لوستر» در ابتدا نوع کریستالی آن را به یاد می‌آوردند. این مهم نشان دهنده محبوبیت و فراگیری این نوع از وسایل است. لوستر لوکس در انواع سقفی و دیواری بین مردم بسیار پسندیده بوده و همواره حسی از مجلل و لوکس بودن را با خود به همراه دارد.

قیمت لوستر دیواری

برای خرید لوستر آنلاین  در ابتدا هدف خود را از این خرید مشخص کنید. اگر نیاز به وسیله‌ای تزئینی دارید، کاربردی بودن آن زیاد مد نظر نخواهد بود. اما توصیه مشود که این دو مهم را در کنار هم ببینید و هنگام صرف هزینه، هر دو هدف را به دست آورید.

نکته پایانی

پیدا کردن لوستر دیواری مناسب کار چندان دشواری نیست، مخصوصا وقتی بدانید که به دنبال چه نوع هستید. همان‌طور که در متن نیز به آن اشاره شد، این نوع لوسترها در هر سبک و ظاهر وجود دارند، بنابراین به راحتی می‌توانید یکی از آنها را مطابق با سلیقه و سبک خانه خود پیدا کنید تا مکمل ویژگی‌های معماری و طراحی داخلی خانه شما باشد. استفاده از دیوارکوب دیواری همیشه یکی از مؤثرترین روش‌ها برای صاحبان هر خانه به جهت افزایش ارزش خانه، طراحی زیبا و نورپردازی هم‌زمان خواهند بود.

وودووهوم ارائه دهنده انواع لوستر مانند لوستر آشپزخانه و … است.

سوالات متداول لوستر دیواری

لوستر دیواری یا همان لوستر دیوارکوب، یک نوع چراغ ثابت است که به دیوار ثابت می‌شود. معمولا، اما نه همیشه، نور خود را به سمت بالا و اطراف هدایت می‌کند، نه به سمت پایین. نوع برنزی آن یک مدل بسیار قدیمی که برای روشن نگه داشتن شمع و چراغ‌های روغن استفاده می‌شده است.

لوسترهای دیواری در راهرو، می‌توانند نور و روشنائی را بدون دخالت در حرکت ما، تأمین کنند. آنها می‌توانند نور بیشتری را در گوشه سالن صبحانه یا گوشه اتاق مطالعه اضافه کنند. آنها می‌توانند به عنوان یک چراغ خواب در اتاق خواب باشند، میز خواب شما را آزاد کنند یا در مکانی کنار تخت ما نصب شوند و با حذف میز، فضای اتاق را کمی آزاد کنند.

لوستر دیواری فانتزی
لوستر دیواری مدرن
لوستر دیواری کلاسیک

دیدگاهتان را بنویسید