جستجو کردن
Close this search box.

آباژور کلاسیک

آخرین مقالات
آباژور کلاسیک - voodoohome.com

آباژور کلاسیک

امروزه آباژورها به یکی از عناصر دکوراتیو پرطرفدار و لوازم تاثیر گذار در جلوه نهایی دکوراسیون داخلی منزل تبدیل شده اند. آباژورها از هر مدلی که باشند ساختار ساده ای متشکل از بدنه و کلاهکی که دور لامپ قرار گرفته دارند. انواع آباژور از نظر استایل کلی در دو دسته دسته ایستاده و رومیزی قرار می گیرند. اگر چه انتخاب یک آباژور مدرن مناسب در نگاه اول کار سختی به نظر نمی رسد ولی وقتی با تنوع زیاد و انواع مدل های آباژور اتاق خواب آشنا نباشید احتمالا هنگام انتخاب آباژور مناسب به مشکل برخورد کنید. آباژور کلاسیک یکی از انواع پر طرفدار و متنوع آباژور است، آشنایی با آباژور  و سبک های متنوع آن اطلاعات شما را در مورد آباژور ها تا حد زیادی ارتقا می دهد.

در ادامه ی این مطلب خواهیم خواند:

فهرست مطالب

مدل آباژور کلاسیک

آباژور های کلاسیک همیشه جز گزینه های پرطرفدار آباژور بوده و هستند. آباژور های کلاسیک با طراحی لوکس و نورپردازی خوب برای هر سبک چیدمانی مناسب به نظر می رسند. البته این آباژور ها معمولا هارمونی خوبی با سبک چیدمان کلاسیک دارند ولی از مدل های تلفیقی آباژور کلاسیک و مدرن در چیدمان مدرن هم استقبال خوبی به عمل آمده است. آباژور های کلاسیک برای استفاده در تمامی فضا ها اعم از سالن پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق خواب، راهرو و دفتر کار مناسب هستند و هر جا که باشند با نورپردازی غیر مستقیم و جلوه شیک و لوکسی که دارند زیبایی فضا را دو چندان می کنند. 

انواع آباژور کلاسیک

آباژور های کلاسیک دارای تنوع بالایی از نظر مدل، استایل  و متریال هستند. این آباژورها می توانند آباژورهایی با طراحی شلوغ در بدنه و کلاهک های تزیین شده با انواع کریستال و… باشند. یا آباژوری با طراحی مینیمال و بسیار ساده یا حتی آباژوری با طراحی متفاوت و به شکل فانتزی مانند آباژورهای طرح دوربین و… باشند. همگی این مدل های آباژور رومیزی شیک می توانند در دسته آباژورهای کلاسیک و آباژورهای کلاسیک مدرن طبقه بندی شوند. در اینجا به منظور کمک برای انتخاب راحت تر آباژور کلاسیک مناسب، انواع آباژور های ایستاده را از دو جنبه استایل کلی و متریال طبقه بندی می کنیم.

نکات مهم در انتخاب انواع آباژور کلاسیک

از آنجا که بسیاری از خانه های ایرانی با سبک های کلاسیک دیزاین میشوند، به همین دلیل آباژور کلاسیک در آنها کاربرد گسترده ای دارند. علاوه براین، تنوع در انواع این مدل آباژور بسیار زیاد است و بدون توجه به استانداردها نمی توان طرح مناسب را انتخاب کرد. به همین منظور پیشنهاد می کنیم در انتخاب هر یک از مدل ها ابتدا به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • جنس آباژور

تفاوتی ندارد که به دنبال خرید آباژور سبک کلاسیک هستید یا مدرن، در هر صورت به جنس پایه و سایر بخش های آن باید توجه داشته باشید. چون جنس آباژور ارتباط مستقیم با طول عمر و کیفیت آن دارد. به عنوان مثال، یکی از بهترین انواع این مدل آباژور مدل های فلزی می باشد که در برابر ضربه و شرایط محیطی استقامت بالایی داشته و به سختی دچار ترک و شکستگی میشوند. مساله بسیار مهمی که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شد، کیفیت مواد به کار رفته در ساخت این آباژورها می باشد. چون برخی از مدل های این محصول چوبی و فلزی از متریال های بسیار بی کیفیت تولید شده و با گذشت زمان زیبایی و جلوه خود را از دست می دهند.

آباژور کلاسیک - voodoohome.com
  • قد و ابعاد آباژور

با توجه به مکانی که قصد دارید آباژور را در آن قرار دهید لازم است قد و ابعاد آن انتخاب شود. به طوریکه برای محیط های شلوغ و کوچک انتخاب مدل های بیش از اندازه بزرگ گزینه ایده آلی نخواهند بود. در مقابل، بهتر است برای این محیط ها از آباژور کلاسیک ساده و کمی کوچک تر را انتخاب کنید تا جلوه بهتری در محط داشته باشند. برای اتاق هایی که سقف کوتاهی دارند، استفاده از آباژورهای پایه بلند می تواند نور را بهتر پراکنده کند و ارتفاع دیوارها بیشتر دیده شوند. برای آباژورهای رومیزی کلاسیک تا حد امکان سعی کنید پایه های آنها بیش از اندازه بلند نباشد. چون آباژور رومیزی با پایه های بیش از اندازه بلند باعث تابیدن نور زیاد به چشم شده و افراد احساس خوشایندی نخواهند داشت. مخصوصا در آباژورهایی که روی پاتختی کنار تخت خواب قرار میگیرند حتما باید به قد آنها توجه شود.

انواع آباژور کلاسیک از نظر استایل

  • آباژور کلاسیک ایستاده

همانطور که از نام این آباژور مشخص است، این آباژور استایل ایستاده دارد. از آباژورهای کلاسیک ایستاده که جزو آباژور پذیرایی جدید حساب می شود می توان به منظور نور پردازی در بخشی از سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن یا برای تنوع بخشی در دفتر کار استفاده کرد. این آباژور کنار سالنی هم چنین یک گزینه مناسب به عنوان آباژور کنار سالنی لاکچری است که نور پردازی و نمای شیک آن، دکوراسیون داخلی منزل شما را تا حد زیادی متأثر می کند. مدل های مدرن با طراحی ساده این نوع آباژور های ایستاده، طرفداران زیادی دارند. آباژور های کلاسیک ایستاده بیشتر برای فضاهایی با مساحت زیاد مناسب هستند. یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین انواع آباژور کلاسیک ایستاده، مدل کریستالی می باشد. در این مدل پایه های ساده فلزی برای آباژور در نظر گرفته شده و کلاهک استوانه ای ساده می باشد. برای افزایش جلوه آباژور رشته های ریز و درشت کریستال های بسیار درخشان از کلاهک آویز میشوند. با کوتاه و بلند شدن رشته های کریستال پیچ و قوس هنرمندانه ای روی آنها بوجود آمده و به خوبی با مبل های سلطنتی و چیدمان کلاسیک تناسب دارند. از دیگر مدل هایاین محصول می توان به مدل های شاخه ای حباب دار اشاره کرد که کاملا شبیه به لوسترهای چند شاخه فلزی هستند. پایه های فلزی این آباژورها ضخامت زیادی داشته و به خوبی می تواند وزن سنگین شاخه های دارای حباب و لامپ های متعدد را تحمل کند. این مدل آباژور  ایستاده برای منازل و سالن های پذیرایی بزرگ کاربرد داشته و بهتر است سقف نیز بلند باشد. علاوه بر مدل های شلوغ و گران قیمت، برخی مدل های ساده آباژور ایستاده را می توان برای اتاق خواب و اتاق نشیمن و پذیرایی های کوچک انتخاب کرد. به عنوان مثال، این محصول که با پایه های کاملا ساده مناسب این قبیل محیط ها هستند.

آباژور کلاسیک - voodoohome.com
  • آباژور کلاسیک رومیزی  

امروزه آباژورهای رومیزی بخاطر داشتن تنوع زیاد و جلوه مناسب در بخش های مختلف خانه و دفتر کار مورد استفاده قرار می گیرند. این آباژور ها چون به شکل رومیزی طراحی شده اند، جای کمی را اشغال می کنند و از قدرت نور پردازی خوبی برخوردار هستند. بیشترین کاربرد آباژور کلاسیک رومیزی کنار تخت خواب و یا روی میز کار است. البته از جنبه دکوراتیو این آباژورها برای اتاق نشیمن و سالن پذیرایی هم استفاده می شود. قرار دادن یک آباژور رومیزی روی عسلی کنار مبلی نه تنها جلوه دکوراسیون داخلی منزل شما را دو چندان می کند و باعث به چشم آمدن بیشتر مبلمان شما می شود، بلکه در مواقعی که به نور زیاد احتیاج ندارید می تواند به صرفه جویی در مصرف برق منزل شما هم کمک کند.

انواع آباژور کلاسیک از نظر متریال

  • آباژور کلاسیک برنزی

آباژور پذیرایی جدید کلاسیک مدرن نمایی فوق لوکس و سلطنتی دارند و بیشتر برای نور پردازی و تکمیل دکوراسیون سالن های پذیرایی مجلل و لاکچری با سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند. آباژور های کلاسیک برنزی معمولا دارای تزیینات کریستالی، زنجیری یا آینه ای هستند و با درخشش و نور پردازی مناسب نمایی لوکس و مجلل ایجاد می کنند. این آباژور ها  به دلیل داشتن برنز در ساختار خود و طرح های حکاکی شده روی بدنه و پایه آباژور و هم چنین داشتن تزیینات کریستالی و زنجیره‌ای آویزان و… معمولا قیمت بالاتری از سایر انواع آباژور کلاسیک دارند.

  • آباژور کلاسیک چوبی

استفاده از متریال چوبی برای انواع لوازم دکوراتیو منزل جزو ترند های سال های اخیر است. این عناصر چوبی هماهنگی خوبی با سبک دکوراسیون داخلی مدرن دارند به عنوان یک عنصر الهام بخش طبیعی باعث ایجاد فضایی خاص و تزریق انرژی طبیعت به دکوراسیون داخلی منزل شما می شوند. آباژور های کلاسیک چوبی می توانند دارای طراحی ساده و مدرن باشند یا به کمک کریستال و زنجیرها به یک آباژور با نمای سلطنتی تبدیل شوند. آباژور های کلاسیک چوبی  از نظر قیمت هم نسبت به دیگر انواع آباژورها قیمت مقرون به صرفه تری دارند. از مدل های بسیار جذاب در میان انواع آباژور چوبی می توان به مدل پایه بلند طرح گرد سوز اشاره کرد. در این مدل ها حباب های شبیه دایره طرح دار روی لامپ به عنوان کلاهک به کار رفته و پایه های آنها دارای طرح هستند.

آباژور کلاسیک - voodoohome.com

با توجه به اینکه این مدل آباژور چوبی شبیه به چراغ های گردسوز قدیمی می باشد، به همین دلیل در کنار سایر وسایل سبک کلاسیک می تواند محیط را منحصر به فرد کند. آباژور مکعبی نیز از دیگر مدل هایی می باشد که با سبک کلاسیک تناسب خوبی دارد.در این مدل پایه های آباژور قابل مشاهده نبوده و تمام آن شبیه به یک مکعب ساده است. قاب اصلی مکعب از چوب تهیه شده و برای اضلاع آن جنس های پارچه ای یا کاغذی مخصوص به کار می رود و طرح های چوبی روی آنها در نهایت اجرا میشود. این مدل آباژور چوبی گزینه ایده آلی برای اتاق خواب محسوب میشود.

  • آباژور کلاسیک فلزی

این مدل آباژور کلاسیک از گذشته تا امروز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. آباژور های کلاسیک فلزی از نظر طراحی و مدل به آباژور های برنزی شباهت دارند ولی چون در ساختار آن ها از دیگر فازها مثل آلمینیوم و کروم و… استفاده می شود نسبت به آباژورهای کلاسیک برنزی قیمت مقرون به صرفه تری دارند. امروزه انواع مدرن و فانتزی آباژورهای کلاسیک فلزی هم به بازار عرضه شده اند. آباژور های ایستاده فلزی خمیده و فانتزی مدل های پرطرفداری از آباژور ایستاده مدرن  فلزی هستند که طرفداران زیادی دارند.

معرفی دو مدل آباژور کلاسیک با طراحی ویژه

  • آباژور کلاسیک مدرن

این مدل آباژور کلاسیک دارای طراحی ساده و تنوع رنگی بالایی است. آباژور های کلاسیک مدرن در اندازه های گوناگون، مدل ها و سبک های فانتزی و سه بعدی طراحی شده اند و از قدرت نور پردازی بالایی برخوردار هستند. این آباژورها می توانند به عنوان یک گزینه مناسب برای حس بخشی و افزودن هیجان به دکوراسیون مدرن یا اسپرت که معمولا بیشتر از المان های خنثی در طراحی آن ها به کار رفته است، استفاده شوند. آباژور پذیرایی جدید به دلیل طراحی ساده ای که دارند معمولا قیمت کمتری نسبت به آباژورهای کلاسیک سلطنتی و برنزی دارند. البته قیمت آباژور رومیزی مدرن علاوه بر مدل و سبک طراحی آباژور رومیزی به اندازه آباژور و قدرت نور پردازی آن هم بستگی دارد.

آباژور کلاسیک - voodoohome.com
  • آباژور کلاسیک پایه بلند

فاکتور مهمی که هنگام خرید آباژور باید به آن توجه کنید ارتفاع سقف مکانی است که قصد دارید از آباژور برای نور پردازی یا تکمیل دکوراسیون آن استفاده کنید. آباژور های کلاسیک پایه بلند با داشتن پایه بلند و طراحی خاص مناسب مکان های هستند که سقف کوتاهی دارند. استفاده از یک آباژور پایه بلند که نور را به سمت سقف هدایت می کند یکی از بهترین پیشنهاد ها برای بلند تر به نظر رسیدن سقف منزل است. آباژور های ایستاده کلاسیک پایه بلند که به آن ها آباژورهای کنار سالنی هم می گویند با قرار گرفتن در کنار مبلمان و یا پرده سلطنتی می توانند زیبایی چیدمان کلاسیک سالن پذیرایی شما را افزایش دهند.

 البته می توان از مدل های فانتزی و مدرن آباژور ایستاده کلاسیک هم که با سبک دکوراسیون داخلی مدرن هماهنگی دارند برای جلوه دادن و نورپردازی فضاهایی که چیدمان مدرن دارند بهره بگیرید.  این آباژور ها در انواع تک پایه و چند پایه طراحی شده اند. آباژور های سه پایه یا چند پایه مدل های جدید ترین هستند و ظاهری شیک و به روز دارند.

قیمت آباژور کلاسیک

قیمت نهایی آباژور کلاسیک به پارامترهای گوناگونی بستگی دارد با توجه به تنوع بالای آباژور های کلاسیک، این آباژورها طیف قیمتی گسترده ای دارند. قیمت نهایی کلاسیک به اندازه آباژور و سبک طراحی آن و ضمنا نوع متریال به کار رفته در ساختار آباژور وابسته است. به عنوان مثال آباژورهای برنزی به دلیل قیمت بالای متریال برنز قیمت نسبی بیشتری از آباژورهای چوبی و فلزی دارند. هر اندازه که طراحی آباژور ساده تر باشد و از لوازم دکوراتیو مانند زنجیر و کریستال کمتری در طراحی آن استفاده شده باشد معمولا قیمت آباژور ایستاده کریستالی پایین تر است. 

نکته پایانی

در این گفتار در مورد آباژور کلاسیک و انواع مدل ها و سبک های مختلف آن اطلاعاتی ارائه شد. به خاطر داشته باشید که انتخاب یک آباژور مناسب تا حد زیادی وابسته به سلیقه شخصی شما است. البته انتخاب طرح و مدل متناسب با دکوراسیون داخلی منزل و یا دفتر کار و هم چنین انتخاب رنگ مناسب و اندازه مناسب آباژور از مهم ترین فاکتورهایی هستند که هنگام انتخاب آباژور باید به آن توجه کافی داشته باشید. اگر آباژور شما بیش از حد بزرگ باشد باعث آشفتگی در دکوراسیون منزل شما می شود و اگر خیلی کوچک باشد جلوه و نمای دکوراتیو مورد انتظار را انخواهد داشت. برای انتخاب رنگ مناسب آباژور هم سعی کنید در عین اینکه جسورانه انتخاب می کنید و انتخاب خودتان را به طیف رنگی خاصی وابسته نمی کنید به هارمونی مناسب رنگ مورد نظر یا تضاد شیک رنگی آن با سایر رنگ های به کار رفته در طراحی دکوراسیون داخلی منزل و عناصر دکوراتیو پیرامون توجه ویژه داشته باشید. رنگ کلاهک آباژور در میزان نورپردازی آن تاثیر به سزایی دارد اگر آباژور شما کلاهکی با رنگ تیره دارد نور پردازی آن ضعیف و بلعکس آباژورهایی با کلاهک  روشن نور پردازی قوی تری دارند.

سوالات متداول آباژور کلاسیک

امروزه آباژورها به یکی از عناصر دکوراتیو پرطرفدار و لوازم تاثیر گذار در جلوه نهایی دکوراسیون داخلی منزل تبدیل شده اند. آباژورها از هر مدلی که باشند ساختار ساده ای متشکل از بدنه و کلاهکی که دور لامپ قرار گرفته دارند. انواع آباژور از نظر استایل کلی در دو دسته دسته ایستاده و رومیزی قرار می گیرند.

آباژور ایستاده
آباژور رومیزی

قیمت نهایی آباژور به پارامترهای گوناگونی بستگی دارد با توجه به تنوع بالای آباژور های کلاسیک، این آباژورها طیف قیمتی گسترده ای دارند. قیمت نهایی این آباژور به اندازه آباژور و سبک طراحی آن و ضمنا نوع متریال به کار رفته در ساختار آباژور وابسته است.

دیدگاهتان را بنویسید